فعالیت زنبور و زنبوردار در فصل بهار


زنبورداری در فصل بهار به اوج خود می رسد. با تغییر فصل و گرم شدن هوا، هم زنبورها فعالیت خود را گسترش می دهند و هم زنبوردار باید بیشتر به کلنی ها و زنبورستان خود برسد. تمامی این ها، ایجاد نشاط و شادابی را در شغل زنبورداری ایجاد می کند که نشئت گرفته از نشاط حاکم بر فصل بهار است. زنبورداری در فصل بهار معنای اصلی خود را پیدا می کند.
داشتن اطلاعات در مورد اینکه در فصل بهار زنبور و زنبوردار دقیقا چه اقداماتی انجام می دهند، شاید برای شما هم جذابیت داشته باشد. با این حال زنبورداران به ویژه زنبوردارانی که تازه شروع به کار کرده اند، می توانند با استفاده از این اطلاعات شرایط زنبورستان خود را بهتر فراهم کنند.

گردش بهاره برای جمع آوری شهد و گرده
اولین تغییری که در فصل بهار اتفاق می افتد، با گرم تر شدن هوا و روییدن گیاهان و گرد افشانی آن ها، زنبور عسل برای جمع آوری گرده و در برخی مناطق برای جمع آوری شهد شروع به فعالیت می کند. شما با دیدن زنبورها در طبیعت می توانید از آمدن بهار در منطقه اطمینان پیدا کنید. زنبورها هر کدام به دنبال گرده و شهد از گلی به گل دیگر می روند و منتظر می مانند تا گیاهان دیگر نیز کم کم از خواب زمستانی بیدار شوند. این مهمترین اتفاقی است که در بهار برای زنبورها فراهم می شود.

تولید مثل زنبور عسل در فصل بهار
بهار قطعا شلوغ ترین زمان سال برای زنبور عسل و البته زنبوردار است. از دید زنبورها، فعالیت اصلی قبل از رسیدن بهار به طور واقعی آغاز می شود. در اواخر زمستان، ملکه شروع به تخم گذاری می کند. در ابتدا این کار به آرامی صورت می گیرد. چون جمعیت زنبور عسل کارگر بالغ که زمستان خود را از دست داده است، شروع به کاهش جمعیت کرده و توانایی آنها برای حفظ درجه حرارت پیش نیاز در کلنی (90-95 درجه فارنهایت) کمتر خواهد شد.
با گرم شدن دما، اولین منابع گرده ها پدیدار می شود. این منابع در هر شهر و منطقه ای متفاوت است. جمعیت کلنی به جمع آوری پایدار گرده که یکی از مؤلفه های اصلی در پرورش بیشتر نوزادان است، نیاز دارد. با طولانی شدن روزها، این منابع اولیه شهد و گرده در دسترس کلنی قرار می گیرد و در واقع آن را برای تولید بیشتر و رشد تحریک می کند.

بچه دادن کندو
هدف کلنی در این مرحله نه تنها داشتن جمعیت زیادی از زنبورهای کارگر برای انجام نقش های مختلف در یک کلنی سالم است، بلکه خود کلنی ممکن است علاقه زیادی به تولید مثل داشته باشد. یعنی یک کلنی، تبدیل به دو کلنی فعال شود. این پدیده به عنوان swarming یا بچه دادن کندو شناخته می شود. وضعیتی که در آن ملکه پیر با تعداد قابل توجهی از زنبورهای بزرگسال در کلنی، کندو را ترک کرده و برای شکل دهی به کلنی جدید از آن منطقه پرواز می کنند. البته یک ملکه جوان را در کندو می گذارند تا ملکه جدید و اصلی کلنی شود. در این صورت شاهد بروز تولید مثل خود کلنی هستیم و یک کلنی اکنون به دو کلنی تبدیل شده است.
بچه دادن کندو یکی از چالش برانگیزترین اتفاقاتی است که برای زنبوردار اتفاق می افتد. برای زنبوردار این سطح تولید مثل معادل گوساله زاییدن گاو برای دامداران است؛ البته با برخی از احتیاط های پیچیده تر. تعداد بالای تولید مثل در کندو، ازدحامی را در کلنی ایجاد می کند که ممکن است این جمعیت به هر کجا که بخواهد می رود. شاید در درخت پیر توخالی چند کیلومتر آن طرف تر یا بدتر از آن، در بالکن یک خانه یا ساختمان ویلا مجاور!

نیاز به مواد غذایی در کلنی
این که زنبوردار یک زنبوردار تجاری است یا یک زنبورداری که برای سرگرمی و علاقه به این شغل مشغول شده، تاثیر مهمی بر روی اقدامات او در فصل بهار می گذارد. یکی از فعالیت های اصلی هر زنبورداری توجه به تامین شهد و گرده زنبور عسل در فصل بهار است. زنبورها در فصل بهار به دنبال شهد و گرده هستند تا میزان مورد نیاز کلنی را تامین و میزان بیشتری را نیز ذخیره کنند.
در چنین شرایطی این وظیفه زنبوردار است که تا جای ممکن این میزان از نیاز به مواد غذایی را برای زنبور تامین کند. به همین علت محل مناسب برای زنبورستان با توجه به شرایط خاص حاکم بر منطقه، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بررسی های بهاره
بازرسی های منظم از کلنی های فعال در زنبورستان، بخش معمول از فعالیت بهاری زنبورداران است. این بازرسی های مداوم این اطمینان را می دهد که هر کلنی دارای یک ملکه تخم گذار سالم و غذای کافی است. علاوه بر این باید بررسی شود که آیا زنبورها به بیماری خاصی مثل کنه واروآ یا انواع لوک دچار شد ه اند یا خیر
بررسی های بهاره به ویژه برای بیماری های مختلف، کمک می کند تا شما دقیقا از شرایط سلامت کلنی و زنبورستان خود مطلع شوید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا با دیدگاه بازتری نسبت به اقدامات مورد نیاز برای مقابله با بیماری ها عمل کنید. در این صورت فرصت کافی برای تامین هزینه مورد نیاز برای مبارزه با بیماری را نیز خواهید داشت.

رسیدگی به ابزارهای زنبورستان
وظیفه دیگری که زنبورداران تمایل دارند در زمان بهار آن را انجام دهند، جمع آوری تجهیزات کندو، فریم، بدنه کندو، سوپراسپرت ها و... است. البته این کار اصولا باید در فصل زمستان که زنبوردار کار کمتری برای انجام دادن دارد انجام شود؛ اما عموما به بهار می کشد. ضدعفونی کردن تجهیزات زنبورداری یکی از مهمترین وظایفی است که زنبوردار باید حتما به آن توجه داشته باشد. ایجاد تغییر در قاب های کندو نیز یکی از اقداماتی است که زنبوردار در این فصل انجام می دهد.